lørdag den 21. maj 2016

Mågebonanza i Rødvig Havn

Rødvig Havn er i særklasse hvad angår evnen til at samle måger fra Østersøens opland. Hvert år kan talrige Kaspiske og Middelhavsmåger ses, og vel årligt også meget få af den sjældne Baltisk sildemåge, ssp. fuscus. En sådan 2k blev fundet 2016-01-03 af LAK og TA, og den ville jeg gerne se. 2016-01-09 kunne afses om eftermiddagen i selskab med min søn, men det var lige akkurat nok. Ved ankomst ved 13-tiden lod mågen sig se let på en af indermolerne, men ak - efter lidt tid, hvor den stod bomstille, lettede den i et mylder af andre flyvende måger, så jeg ikke fik mine ønskede flugtbilleder. Jeg hang ud i havnen et par timer i håb om at genfinde mågen, men det var åbenbart det sidste der sås til den.

Under den langvarige eftersøgning af Sildemågen havde jeg lejlighed til også at ofre 4 Kaspiske måger min opmærksomhed. Det var for mig lidt svært at bevare overblikket over hvor mange forskellige, der var til stede, men mine billeder viser 4 forskellige individer - alle 2cy.

Baltisk sildemåge i forgrunden. Bemærk lyst hoved og underside, og mørk ryg. Bemærk også det lavbenede og og meget spidsvingede udtryk - og ikke mindst den klejne størrelse.




Kaspisk måge #1.

Kaspisk måge #2.

Kaspisk måge #3.

Kaspisk måge #4.

Kaspisk måge #4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar